
Wraz z rozwojem sektora budowlanego, energetycznego oraz infrastrukturalnego w Polsce, rynek naczep niskopodwoziowych przeżywa zauważalny wzrost. Według danych rynkowych, zapotrzebowanie na naczepy niskopodwoziowe w Polsce wzrosło w ostatnich trzech latach o około 20–25%.
Głównymi czynnikami wpływającymi na ten trend są: rozbudowa infrastruktury drogowej i kolejowej, intensyfikacja inwestycji w energetykę odnawialną (szczególnie farmy wiatrowe i PV), wzrost eksportu i importu maszyn ciężkich oraz rozwój przemysłu zbrojeniowego i większe zapotrzebowanie ze strony wojska. Tak to jest, że im gorsza sytuacja geopolityczna na świecie, tym lepszy rynek dla naczep niskopodwoziowych. Sprzęt wojskowy czymś trzeba wozić.
Poza tym polska energetyka wiatrowa przeżywa dynamiczny rozwój. Po latach stagnacji i regulacyjnych barier, sektor inwestycji wiatrakowych znów wraca na ścieżkę wzrostu. Już do tej pory w 2025 roku osiągnięto rekordową liczbę nowych instalacji, a kolejne projekty są już w zaawansowanej fazie realizacji.
Zgodnie z założeniami Krajowego Planu na rzecz Energii i Klimatu, Polska planuje osiągnąć 14–18 GW mocy z wiatru na lądzie do 2030 roku oraz do 11 GW z farm morskich do 2040 roku.
Pomimo pozytywnego trendu, rynek nie jest wolny od wyzwań. Przede wszystkim są to wysokie koszty zakupu nowoczesnych naczep, braki wykwalifikowanych kierowców posiadających uprawnienia i doświadczenie w transporcie ponadgabarytowym, czy uciążliwe procedury administracyjne związane z uzyskiwaniem zezwoleń na przewóz ładunków nienormatywnych.
Jednak prognozy na lata 2025–2030 są optymistyczne. Eksperci wskazują, że w Polsce – jako jednym z logistycznych hubów Europy Środkowo-Wschodniej – będzie dalej rosło zapotrzebowanie na specjalistyczny transport. Kluczowe będzie także dostosowywanie floty do standardów unijnych oraz wzrost znaczenia transportu intermodalnego, w którym naczepy niskopodwoziowe mogą odgrywać większą rolę.
– Rynek naczep niskopodwoziowych w Polsce w ostatnich latach rozwija się dynamicznie, choć towarzyszą mu pewne wahania wynikające z sytuacji gospodarczej i rosnących kosztów transportu – komentuje Adam Duda, prezes zarządu Emtech Sp. z o.o. – Obserwujemy stały wzrost zapotrzebowania na rozwiązania specjalistyczne, szczególnie wśród firm budowlanych, dystrybucyjnych i transportowych obsługujących inwestycje infrastrukturalne. Na rynkach zagranicznych notujemy rosnące zainteresowanie naszymi produktami – zwłaszcza w Belgii, Włoszech i krajach skandynawskich, gdzie klienci doceniają jakość wykonania, trwałość konstrukcji oraz możliwość indywidualnej konfiguracji. Wciąż jednak istotnym czynnikiem ograniczającym popyt pozostają wysokie koszty finansowania inwestycji i niepewność gospodarcza w niektórych regionach.
Adam Duda (Emtech): – Rynek naczep niskopodwoziowych w Polsce w ostatnich latach rozwija się dynamicznie Fot. Emtech
– Rynek pojazdów niskopodwoziowych jest stosunkowo mały, ale patrząc na aktualną sytuację w transporcie, wyjątkowo stabilny – ocenia Damian Stępień, przedstawiciel handlowy w firmie Bodex. – W porównaniu do innych segmentów, np. wywrotek, nasza sprzedaż naczep niskopodwoziowych na przestrzeni ostatnich kilku lat utrzymuje się na podobnym poziomie. Mniejsza ilość dużych krajowych inwestycji odbiła się znacząco na sprzedaży np. naczep do transportu kruszyw, a w przypadku naczep niskopodwoziowych nie widać takiej zależności. Oczywiście, klienci są ostrożniejsi jeżeli chodzi o planowanie wydatków, ale pojazdy specjalistyczne często są zakupami na ponad 10 lat. Rynki eksportowe również utrzymują podobny poziom sprzedaży, ale tam często trafiają pojazdy bardziej specjalistyczne, np. wyposażone w hydrauliczny system skrętu osi. Na rynku krajowym największą popularnością w tym roku cieszą się naczepy 3-osiowe, najczęściej bez możliwości rozsuwania wzdłuż.
Damian Stępień (Bodex): – Na rynku krajowym największą popularnością w tym roku cieszą się naczepy 3-osiowe Fot. Bodex
Wielton: dla cywilów i wojska
LB-7 to najnowsza naczepa niskopodwoziowa w ofercie Grupy Wielton. Jej wymiary i parametry zostały dostosowane do wymogów transportu dual-use, a całość zaprojektowano z myślą o pracy w wymagających warunkach terenowych. Naczepa jest dedykowana do przewozu ciężkich maszyn budowlanych, kopalnianych, inżynieryjnych, pojazdów gąsienicowych o masie pow. 80 ton oraz kontenerów morskich (2x10’’, 2x15’’, 1x20’’ lub 1x30’’). Wyposażona została w hydrauliczne zawieszenie umożliwiające transport w trudnym terenie oraz pięć tylnych osi hydraulicznie skrętnych, które zapewniają wysoką zwrotność. Regulowana wysokość szyi w zakresie 1.350–1.600 mm daje elastyczność operacyjną, a przy masie własnej wynoszącej około 24 ton naczepa osiąga administracyjną dopuszczalną masę całkowitą 85 t (technicznie do 109 t). Całkowita długość LB-7 wynosi 15,4 m, w tym 12 m stanowi platforma ładunkowa. Pokład załadunkowy wykonano z blachy antypoślizgowej, a konstrukcja powstała z wysokowytrzymałej stali pokrytej powłoką antykorozyjną. Dzięki temu LB-7 umożliwia bezpieczny transport zarówno pojazdów kołowych, jak i gąsienicowych.
Ponadto, za monitorowanie w czasie rzeczywistym parametrów eksploatacyjnych pojazdu, dotyczących m.in. układu hamowania, ciśnienia i temperatury w kołach odpowiada system telematyczny Aberg. W połączeniu z dedykowaną platformą Aberg Telematics Portal rozwiązanie to umożliwia stały podgląd aktualnego stanu technicznego wraz z alertami o jego zmianach.
LB-7 to najnowsza naczepa niskopodwoziowa w ofercie Grupy Wielton Fot. Grupa Wielton
Emtech: priorytetem jest solidna konstrukcja
Emtech, jako producent specjalizujący się w zakresie indywidualnych rozwiązań transportowych, dostarcza pojazdy sprawdzające się w najbardziej wymagających branżach – klientami są nie tylko firmy transportowe, ale również produkcyjne, dystrybucyjne, budowlane i rolnicze.
Naczepy niskopodwoziowe tej firmy tworzą cztery główne rodziny produktowe. Modele z serii NNP to typowe niskopodwoziowe naczepy (typu semi) ze stałym (NNP-S) lub rozsuwanym do 6.000 mm (NNP-R) pokładem ładunkowym. Pojazdy te mogą mieć od 2 do 5 osi. Z kolei naczepy z serii NNZ posiadają pokład zagłębiany (NNZ-S) lub rozciągany do 6.000 mm (NNZ-R) i występują w wersjach 1–4 osiowych. Seria NNP obejmuje 3-osiowe naczepy platformowe z pokładem stałym lub rozciąganym do 7.000 mm, natomiast NNT to naczepy typu tiefbett z obniżonym pokładem, poruszające się na 2 lub 3 osiach i umożliwiające wydłużenie do 4.500 mm.
W zakresie przyczep Emtech oferuje m.in. centralnoosiowe przyczepy niskopodwoziowe (PNP), modele do transportu maszyn leśnych (PNL) oraz przyczepy z obrotnicą i obniżonym pokładem (PNZ-S). W ofercie znajdują się również przyczepy specjalistyczne – do przewozu maszyn wysokościowych, leśnych i pojazdów kołowych o dużych gabarytach.
W produkcji stosowane są wyłącznie sprawdzone materiały i komponenty renomowanych dostawców. Ramy budowane są z wysokowytrzymałej stali SSAB Strenx 700 MC, a w zależności od potrzeb stosowane są osie SAF lub Gigant, w tym samoskrętne lub z wymuszonym skrętem hydraulicznym (Tridec). Uzupełnieniem są rozwiązania takie jak hydrauliczne lub dokładane rampy, rozszerzenia boczne, a także odpinane lub regulowane łabędzie szyje.
Najnowszym produktem jest 3.NNP-S (NA) light. To propozycja stworzona z myślą o efektywnym i ekonomicznym transporcie niskopodwoziowym. Łączy niską masę własną z wysoką wytrzymałością i funkcjonalnymi rozwiązaniami, które sprawdzają się w codziennej eksploatacji.
Podstawowe parametry techniczne:
Masa własna: 6.900 kg
Ładowność: 35.100 kg
DMC: 42.000 kg
Układ osi: 3 osie sztywne marki Gigant (pierwsza oś podnoszona)
Zawieszenie pneumatyczne
Układ hamulcowy Wabco
Ogumienie 235/75 R17,5" lub 205/65 R17,5"
Czujniki ciśnienia w oponach (TPMS)
Podłoga z blachy i drewna egzotycznego
Uchwyty do mocowania ładunków – na szyi, pokładzie ładunkowym oraz przy tunelu centralnym
Otwory i wkłady kontenerowe – 8 szt. (2×20" i 1×40")
Nogi tylne wahliwe
Rama cynkowana ogniowo
Obrzeża malowane w wybranych kolorach RAL
Skrzynka pod pokładem i na balkonie
Abonament telematyki – 1 rok gratis
Zoptymalizowana konstrukcja i obniżona masa własna pozwalają na utrzymanie ładowności na poziomie 25–26 ton, co umożliwia pracę bez zezwoleń z 40-tonowym zestawem.
– Nasze produkty wyróżnia przede wszystkim solidna konstrukcja – coraz większa część produkcji realizowana jest w pełni w wersji ocynkowanej – oraz możliwość dostosowania parametrów pojazdu do konkretnych potrzeb transportowych – mówi prezes Adam Duda. – Wysokogatunkowa stal S700, zawieszenie pneumatyczne i komponenty marek premium gwarantują niezawodność, natomiast wersje light, takie jak model 3.NNP-S (NA), umożliwiają utrzymanie wysokiej ładowności przy niższej masie własnej, co ma kluczowe znaczenie dla efektywności transportu. Patrząc w przyszłość, stawiamy na rozwój technologiczny i automatyzację procesów. Wdrażamy rozwiązania z zakresu telematyki i analiz danych, które wspierają zarówno użytkowników, jak i serwis posprzedażowy. Naszym celem jest nie tylko budowa trwałych pojazdów, ale również dostarczanie klientom narzędzi umożliwiających pełną kontrolę eksploatacji oraz optymalizację kosztów. Trend, który już dziś wyraźnie się rysuje, to rosnące znaczenie inteligentnych systemów zarządzania flotą i integracja pojazdów z cyfrowym ekosystemem użytkownika.
Najnowszym produktem Emtech jest 3.NNP-S (NA) light Fot. Emtech
Bodex: od dwóch do pięciu osi
– Naczepy niskopodwoziowe są jednym z kluczowych produktów w naszym portfolio, a dzięki elastyczności jesteśmy w stanie dostarczyć naszym klientom najbardziej wyszukane rozwiązania – zapewnia Damian Stępień. – Produkujemy pojazdy posiadające od dwóch do pięciu osi, a większość z nich wykonywana jest na indywidualne zamówienie klientów. To właśnie indywidualne podejście pozwala nam wyróżnić się na rynku. Wielu klientów decyduje się na zakup naczep z wgłębieniami na koła maszyn - rozwiązanie to sprawia, że naczepa staje się dużo bardziej uniwersalna i umożliwia transport np. wozideł, które na prostej naczepie przekroczyłyby dopuszczalną wysokość zestawu. Nasi klienci to głównie firmy budowlane, które potrzebują naczep do transportu swojego sprzętu, ale często trafiają do nas firmy zajmujące się np. sprzedażą lub produkcją maszyn rolniczych. Nasza firma cały czas pracuje nad nowymi projektami, w najbliższych latach planujemy poszerzyć naszą ofertę o pojazdy bardziej specjalistyczne, skierowane do klientów z większymi potrzebami. Nie boimy się wyzwań i chętnie wysłuchujemy jakie oczekiwania mają klienci – to właśnie dzięki temu możemy kontynuować udoskonalanie naszej oferty. (red)
Bodex produkuje pojazdy posiadające od dwóch do pięciu osi Fot. Bodex